En duktig säljare bryr sig om kunden och gör därför en behovsanalys för att ta reda på vad kunden verkligen behöver och vill ha! En sådan ”riktig säljare” ställer mycket frågor för att finna ut behovet. Har du i motsats till detta, någon gång blivit uppringd av en telefonsäljare som osmidigt bara pratar på enligt ett manus och inte ställer några frågor alls - hur kändes det för dig?
Ytterligare invändningar mot ””stjärnsäljarmyten” är att om nu något företag lyckades: ”sälja snö till eskimåer.”
1) Hur skulle det i gå att få betalt för fakturan? Det skulle vara en stor risk att kunden efter besöket skulle ångra sig och inte vilja betala.
2) Sedan skulle förmodligen denna så kallade ”kund” berätta för en hel del kontakter om hur missnöjd han kände sig med affären, säljaren och företaget som han hade handlat från! Kunden skulle sprida sitt missnöje vitt o brett när helst tillfälle ges.
Allt detta sammantaget skulle göra att ”stjärnsäljarens” företag - om detta beteende mot kunderna upprepades - snabbt åker utför rutschkanan mot konkurs!
Kurt Ståhl, VD Teknisk Säljkraft, Karisma
Tel 0739-465 805